Advertisements

Tuesday, April 7, 2009

从 .com 及 .com.my 谈一个马来西亚

那天兴致勃勃地打开我们的首相的1malaysia.com.my看看,不错的网络设计,内容也还不赖,希望不是hangat-hangat tahi ayam ,三分种热度为了应市而已。

我是编写软件找吃的,对网站也略懂一二,看了这1malaysia的extension,知道.com.my这玩意儿要注册可要有公司(organisation)才行,不可用个人名义(individual)来注册,所以便好奇的来个domain搜寻。得知原来这网站是由一家consultancy公司拥有及操作。这公司主管也是首相的前职员。

想想我们的Tun的chedet.com是.com的extension,便顺道儿查看chedet.com的注册人,果然不出我所料,不愧是老江湖,尊贵的Tun把资料锁起来,privacy protection。门都没有。.com是不需公司资料的,个人名义注册便可(外国网站注册)。

我们看过Tun的强硬执政作风,前首相的任由你去发挥,到现在的首相提起的一个马来西亚及未知数的未来。但很肯定的是现任首相的作风会比前任强硬许多。

曾经有人告诉我,老马上位时的优势是大马有很多天然资源,任谁来做首相都可以让马来西亚蓬勃发展起来。我不置可否,但很肯定的是老马认为他已把内乱平息的很好,他要的是把大马呈现给世界,要在国际舞台站稳住脚。双峰塔可是全世界数一数二的建筑物。他应该一路以来都认为所有大马人都会支持他,也从来没有想过会有马来西亚1号,马来西亚2号的问题。这也可以从他用.com来注册他的blog看出(当然也是技术上的所趋)。
他对大马的发展贡献是无可厚非的但基建的发展与人文的发展应该没达到平衡点吧。所种下的问题可到了我们可爱的前首相时代而百花齐放了。当然问题还有各自的素质不同。

走向国际舞台后,再来谈一个马来西亚虽然给人笑,但这也是无可避免的路。从全球化又慢慢走向本土化了。先把国家内务搞好,再来谈别的。只求现任首相可以真正的惜才爱民。

本认为首相的1malaysia应该用.com来注册比较合宜,毕竟.com.my是公司网站,但一个马来西亚应该有.my的extension,虽然不久前推出的.my更为合适但应该是之后的事。

再来,我用过ping plotter去trace那些.com与.com.my的网站,当然.com.my会快得多,因为是我国的MyNIC控制的网站也应该是host在大马,不像老马的chedet.com是在外国的。

1 comment:

Unknown said...

Dipetik dari Suara Keadilan (dari markas Angkatan Muda Keadilan) (http://www.suarakeadilan.com/sk/beritautama/2009/04/4408)
Cadangan penalti RM50,000 bagi anggota dewan undangan negeri dan RM100,000 bagi anggota parlimen yang melepaskan jawatan tanpa sebab munasabah adalah satu cadangan keanak-anakan kerana tidak masuk akal kata Timbalan Angkatan Muda (AMK) KeADILan Faris Musa.
Berikutan kenyataan Ketua Pemuda Gerakan Kedah Tan Keng Liang yang mahu penalty itu di kenakan keatas mana-mana Adun atau Ahli Parlimen yang mahu meletak jawatan tanpa sebab manasabah.
Beliau juga mencadangkan jika perletakan jawatan itu atas alasan bagi mendapat mandat baru daripada pengundi bagi Adun terbabit untuk menyertai parti gabungan, penalti itu perlu dikurangkan separuh.
Sementara itu, satu lagi kenyataan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Jerlun, Mukhriz Mahathir menyokong supaya Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) mengenakan hukuman terhadap wakil rakyat yang meletak jawatan sesuka hati tanpa alasan yang kukuh.
Katanya, perbuatan meletak jawatan dalam kalangan Anggota Parlimen atau Anggota Dewan Undangan Negeri pembangkang dengan sewenang-wenangnya, kini seolah-olah menjadi trend bagi memastikan parti mereka sentiasa mendapat perhatian.
Perbuatan itu katanya merugikan rakyat dan negara kerana pilihan raya kecil memerlukan perbelanjaan besar setiap kali diadakan, selain mewujudkan suasana tidak selesa dalam kalangan penyokong parti-parti yang bertanding.
Faris membidas kenyataan Tan dan Mukhris sebagai tidak masuk akal kerana amalan perletakan jawatan adalah perkara biasa yang diamalkan di negara-negara berasakan demokrasi.
“Kenyataan itu amat tidak masuk akal serta agak keterlaluan dan memihak kepada kerajaan Barisan Nasional sahaja tanpa mengambil kira pendapat pihak lain,” jelas Faris kepada Suara Keadilan.